Knus siloene

Der jeg jobber snakker vi ofte om gjensidige avhengigheter. Det nettverksbaserte samfunnet har forandret både samfunnet og virksomheter, og har gjort oss mer avhengige av andre for å lykkes, eller håndtere kriser. I det nettverksbaserte samfunnet er vi avhengige av at andre gjør jobben sin, for at vi skal gjøre vår. Vi trenger strøm til datamaskinene, datanett for å kommunisere, og kjøper tjenester som andre leverer til oss. Det betyr at vi alle blir mer avhengige av hverandre.

Gjensidig avhengighet blir nå også hyppig diskutert i kommunikasjonsbransjen. Kommunikasjonsavdelingen kan ikke lenger løse problemene uten å samarbeide tett med andre avdelinger i bedriften. Det gjelder spesielt HR-avdelingen, mener mange.

Felles avdelinger

HR- og kommunikasjonsdirektør i SAS, Henriette Fenger Ellekrog, svarte på spørsmål om akkurat dette på en konferanse om krisekommunikasjon for noen uker siden, da hun fortalte om krisehåndtering i konsernet. Her hadde en felles avdeling for HR og kommunikasjon store fordeler, blant annet i kommunikasjonen med de ansatte og omverdenen i en kritisk omstillingsfase.

For en uke siden kom jeg over bloggen til Bjørn Leirdal, som tok opp akkurat samme tema. Han mener det er nødvendig å bryte ned siloer og samarbeide på tvers av avdelinger.

Helhetlig kommunikasjon

Transparens og hurtighet vil påvirke måten vi er organisert på, sa administrerende direktør Andreas Wabø i GeelmuydenKiese på et seminar onsdag denne uken. Det betyr at kommunikasjonssjefen, markedssjefen og HR-sjefen må snakke sammen, og få organisasjonen til å kommunisere helhetlig på tvers av de ulike kanalene, sa han.

Og nå sist skriver Hilde Haugen Kallevig på bloggen til Gambit om hvordan HR- og kommunikasjonsavdelingene bør jobbe tettere sammen.

Alt stemmer godt overens med tesen i boken «Marketing in the round«, anbefalt av kollega Fredrik Johnsen (@frjohnsen på Twitter) som jeg bladde gjennom nylig, som igjen argumenterer med hvorfor det er viktig å få alle avdelingene i bedriften til å jobbe sammen, og bryte ned de ulike siloene i bedriften.

Enkle grep

Med andre ord: Samarbeid på tvers av avdelinger er in. Nå høres det å knuse siloene rimelig drastisk ut. Omorganisering koster tid og penger. Et langt enklere tiltak er å banke på døra til kollegaene dine og høre hva de jobber med, skaffe deg oversikt over hva som faktisk skjer i de andre avdelingene, og hvordan det påvirker ditt arbeid med PR og strategisk kommunikasjon. Eller som Hilde Haugen Kallevig på bloggen til Gambit anbefaler, rett og slett knytte seg sammen på LinkedIN, samarbeide om selskapets felles historie, og samarbeide om rekruttering.

Legg igjen en kommentar